Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Prosadí se v blízké budoucnosti více model placeného obsahu u informačních serverů?


Jiří Hlavenka

Předseda představenstva Computer Press, a.s.
Spíše odhaduji, že příští dva-tři roky budou pořád ještě ve znamení hledání. Bude nadále probíhat čištění trhu, tj. nabídka ...


Už není pochyb o tom, že placený obsah se bude objevovat, že jeho nabídka bude růst. Jestli se 'prosadí' je obtížné říci, protože bychom si nejdříve museli říci, co považujeme za kritérium onoho 'prosazení se'. Nemyslím si, že by se placený obsah stal hlavním příjmem informačních serverů ve viditelném horizontu, tj. během dvou-tří let. Některým médiím vylepší jejich finanční situaci, a u některých velmi exkluzivně (úzce, specializovaně, velmi odborně, velmi nezávisle atd.) zaměřených médií může být i jediným zdrojem příjmů - tj. médium bude bez reklamy, pouze placené.

Spíše ale odhaduji, že příští dva-tři roky budou pořád ještě ve znamení hledání. Bude nadále probíhat čištění trhu, tj. nabídka kvalitních, aktuálních informací online se bude zmenšovat, u přeživších zdrojů ale kvalita dolů nepůjde. Budou se nabízet různé metody plateb, jako je platba za shlédnutí i předplatné, kombinované předplatné pro tištěnou a internetovou verzi. Budou se nabízet různé přídavné služby.

Důvodů, proč se bude ještě nějakou dobu hledat až tápat, je několik. Prvním je, že dnešní uživatelé Internetu jsou zvyklí na "vše je zadarmo" a jsou ochotni úporně upřednostnit službu zdarma před službou placenou, i když rozdíl v kvalitě je propastný. Nikdo nechce být tím prvním, kdo totálně zpoplatní svou nabídku, která byla dříve zdarma, protože si dovede spočítat, jaké hromobití by se mu sneslo na hlavu. Druhým je, že lidé zatím nejsou na online platby příliš zvyklí: například podíl online plateb u internetových obchodů je stále někde na deseti procentech, zbytek jsou dobírky, a to přesto, že elektronické bankovnictví dnes nabízí snad každá česká banka. Dobře o této skutečnosti například vypovídá i neúspěch systému IlikeQ. A třetím důvodem je to, že možných cest k financování online médií je až 'příliš mnoho'; podívejme se, co všechno dnes online média nabízejí kromě tradiční reklamy: placené konzultace, placené studie, dobrovolné platby autorům, platby za vypnutou reklamu, oborové katalogy, služby mobilní komunikace, prodej zboží spřízněného s tématem serveru, někdo nabízí i placený webhosting. I zde bude muset uplynout nějaká doba, než se prokáže, co bude pro online média 'core business' a co budou zanedbatelné zdroje příjmů, které budou časem zavrženy.



Vlastimil Veselý

Programový ředitel First Tuesday CZ, šéfredaktor Virtuálního informačního parku
Za předpokladu, že poskytované informace budou unikátní (nebude možné je najít na dalších X serverech nebo v běžně ...



Za předpokladu, že poskytované informace budou unikátní (nebude možné je najít na dalších X serverech nebo v běžně dostupných médiích), a že budou určeny pro takovou skupinu příjemců, která si je bude moci dovolit zaplatit. Z toho vyplývá, že většinou půjde o specializované informace pro velmi úzký segment, u kterých bude také značnou roli hrát jejich aktuálnost a důvěryhodnost zdroje (založená na renomované značce nebo na osobnosti autora).

Vzhledem k tomu, že nabídka informačního obsahu dále poroste při víceméně stálé poptávce (času, který máme k dispozici), do popředí se bude stále více dostávat požadavek na filtraci nevyžádané reklamy. Poskytovatelé obsahu tedy budou muset být technicky a obchodně připraveni na oba modely - tj. na obsah bez inzerce pro platící odběratele a na obsah s reklamou, který hradí inzerenti (sponzoři).

Teď už zbývá se jen shodnout, kdy nastane blízká budoucnost...




Petr Stuchlík

Obchodní manažer iDNES Fincentrum
Placeného obsahu bude na kvalitních serverech postupně přibývat, již dnes existují servery, u nichž je podstatným ...



Placeného obsahu bude na kvalitních serverech postupně přibývat, již dnes existují servery, u nichž je podstatným zdrojem příjmu (iHNed). Úspěšným modelem placení nebude platba za článek, ale spíše dlouhodobé předplatné. Dá se také očekávat větší rozšíření modelu, kdy jedno předplatné ošetřuje jak off-linové periodikum (noviny, časopis), tak odpovídající placený obsah na webu.



Související články


Celý archiv názorů >>



 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Petr Stanek
Cesky ctenar a platba za obsah
25.01.2002 17:29
Pavel Horák
Hlavenka vs. I like Q
25.01.2002 21:20