Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

KOSMAS.CZ - “Hezké knihy všude tam, kde dosáhnete na internet”

Není tomu tak dávno, kdy jsem já, Amazonem odchovaný jedinec, objevila www.kosmas.CZ. Předesílám, že kupodivu ne za účelem nákupu, nýbrž průzkumu potenciálního obchodního partnera pro některé aktivity. Od té doby mám možnost sledovat růst tohoto progresivního obchodního domu, který oplývá nápady a funkčností, která je zabalená v uživatelsky příjemném prostředí virtuálního knihkupectví.

Vzhledem k tomu, že “tatínek” tohoto serveru Jan Vávra, je stvoření komunikativní a bezprostřední, nedalo mi a pokusila jsem se od něj získat pár informací o tom, jak se dnes vede obchodu zaměřenému na prokazatelně úspěšnou oblast české e-komerce.

RB: Jak byste v krátkosti představil KOSMAS.CZ a jaký nárůst od té doby zaznamenal (v návštěvnosti, v počtu prodaných a nabízených knih)?

"Internetové knihkupectví KOSMAS je v provozu od 17.5.1999, nemáme tedy za sebou ještě ani jeden rok. Přesto jsme si již stačili vybudovat slušnou klientelu, mnozí zákazníci objednávají opakovaně a pravidelně. Každý měsíc je lepší než předchozí.

V našem obchodě se kromě nakupování můžete dozvědět mnoho zajímavých informací ze světa literatury. Najdete zde například přehled udělovaných literárních ocenění a jejich laureátů, v rubrice “čítárna” knihy nejen s anotací, pravidelné “Téma” vždy přináší přehled knih k aktuálním událostem.

Samozřejmostí jsou dnes služby jako “Záruka vrácení peněz”, nebo “reklamace on-line” (podávání a sledování průběhu vyřizování). Další vyčerpávající informace nalezne každý zájemce v naší nápovědě, nákupním a reklamačním řádu. Musím samozřejmě připomenout, že KOSMAS.CZ je žádným členem Asociace pro elektronickou komerci, APEK, a držitelem jí udělovaného certifikátu bezrizikového nákupu."

RB: Jaký je průměrný počet Vámi nabízených knih a jaké knihy vlastně KOSMAS.CZ nabízí?

"V naší nabídce je momentálně zhruba 3600 titulů, přičemž každým dnem přibývají další a další. Vsadili jsme na kvalitu, nikoliv kvantitu. Dostanete u nás téměř okamžitě každou novinku na knižním trhu, mnohdy ještě dříve než na pultech kamenných knihkupců a konkurenčních e-obchodů.

Naše heslo je “Hezké knihy všude tam, kde dosáhnete na internet”. Neprodáváme brak a v oblastech, kterým se věnujeme, se snažíme nabídnout maximum. Abychom uspokojili poptávku i po starších titulech, nabízíme zákazníkům možnost obrátit se na nás s konkrétním titulem, který hledají a my se jej pro ně pokoušíme sehnat. Úspěšnost samozřejmě není stoprocentní, ale podaří se nám to často."

RB: Jaký byl obrat a nárůst obchodu za poslední rok?

"Obrat za minulý rok přesáhl 400 000,-, přitom zhruba 80% z této částky bylo realizováno za poslední kvartál."

RB: Jak je na tom KOSMAS.CZ s návštěvností? Rozeznali jste “Vánoční fenomén” a následný pokles návštěvnosti a prodeje?

"Pro nás byl zatím úspěšný každý měsíc, největším překvapením pro nás je fakt, že ve stejném tempu pokračujeme i po Vánocích, byť se obecně tvrdí, že v lednu a únoru obchod upadá."

RB: Sledovanost návštěvnosti v závislosti na pořádaných akcích ( reklamní kampaně na internetu, speciální slevy, soutěže) – Je to důležitě, vyvozujete z toho závěry?

"Jistě, sledování návštěvnosti je důležitý zdroj informací. Ponechám stranou reklamní kampaně, mnohem zajímavější je výsledek jedné z našich služeb – e-mail info o novinkách, které si naši zákazníci mohou (nerozesíláme nevyžádané zprávy, zákazník sám si tuto možnost musí aktivovat) nechat zasílat kompletní, nebo pouze z oblíbených kategorií a žánrů, či pouze dle oblíbeného autora. Tyto zprávy rozesíláme jednou týdně v pondělí a výsledný efekt je, že nejnavštěvovanější jsou naše stránky v úterý, kdy také proběhne nejvíce objednávek. Z toho se dá vypozorovat, že nás zákazník navštívil na základě informace o nové knize, kterou obdržel poštou a nemusel každý den kontrolovat nové přírůstky a k nám přišel již přesně za účelem nákupu."

RB: Popište nám princip Vašeho virtuálního knihkupectví, málo kdo si totiž umí představit jak takové virtuální knihkupectví vlastně funguje.

"KOSMAS s.r.o. je knižní velkoobchod, internet “zatím” není náš hlavní prodejní kanál. Z toho vyplývá, že všechny nabízené tituly máme skladem. Samozřejmě občas dojde k oné výjimce potvrzující pravidlo, ale v tom případě máme k dispozici několik vlastních knihkupectví, kam lze v případě potřeby sáhnout. V tom je naše síla a velká výhoda oproti konkurenci, která funguje pouze jako zprostředkovatel, který může mít problémy s expedicí.

Knihy na sklad bereme většinou do komisního prodeje přímo od nakladatelů."

RB: A teď to, co bude zajímat všechny Vaše stálé i potenciální návštěvníky: Novinky na KOSMAS.CZ a služby, kterých můžete právě zde využít.

"ŽIVÝ ROZHOVOR
Jako první na českém internetu jsme zprovoznili službu, která umožňuje zákazníkovi živě si popovídat se “svým knihkupcem” prostřednictvím www prohlížeče.
(více zde: http://www.kosmas.CZ/hovor)

SLEDOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Opět první a ihned od začátku, dokonce ještě před vznikem certifikačních pravidel APEK, jsme zákazníkům nabídli možnost dozvědět se okamžitě stav své objednávky on-line.

ULOŽENÍ KOŠÍKU
Každý zákazník si může obsah svého nákupního košíku uložit a během následujících 30 dnů se k němu vrátit, aniž by při tom musel provést závaznou objednávku.

INFORMACE O KNIZE SKLADEM
U knihy, která právě není skladem, si může zákazník “objednat” zaslání e-mailu tehdy, až bude titul opět v prodeji.

OBJEDNÁVKA PLUS
Zákazník může zvolit libovolnou doručovací adresu, aniž by se musel znovu registrovat. Může si vybrat vhodný balící papír, do kterého chce knihy zabalit, třeba jako dárek. A navíc: může připojit text, který bude vytištěn na speciální dárkový papír a přiložen k zásilce.

MŮJ REGÁL
Každý zákazník si může zvolit, zda od nás chce dostávat e-mailem informace o nových titulech či o slevách, a to nejen hromadně, ale může zvolit třeba jen některé kategorie, nebo pouze oblíbeného autora.

STORNO OBJEDNÁVKY
Každý zákazník u nás může vyzkoušet celý objednávkový proces až do konce, tedy do závazného potvrzení objednávky, nanečisto, protože každou objednávku může osobně a on-line stornovat do jedné hodiny od potvrzení objednávky. Co víc lze udělat pro odbourání strachu z toho, co se stane po stisknutí onoho tajemného tlačítka “Potvrzuji objednávku”? Prostě se jen přepne do “sledování objednávek” (viz. výše) a objednávku stornuje.

AUKCE NABÍZENÝCH KNIH
Prostřednictvím eAukcí nabízíme tituly, o kterých víme, že jsou kvalitní a máme již poslední kus. Proto je jich někdy víc, někdy žádný. Charitativní aukce – nerad bych se pouštěl do popisování toho, jak jsem šlechetní a podobně. Prostě si myslíme, že je to prospěšná věc, zkusili jsme to a budeme v tom i nadále pokračovat. (Pozn. Autora – Charitativní aukce jsou projektem serveru www.eaukce.CZ, kde mají nejen komerční subjekty možnost přihlásit aukci k charitativnímu programu, kde výtěžek z aukce převede provozující společnost na konto nějaké charitativní organizace. V současné době se jedná o SOS dětské vesničky.)"


RB: Jedním z nejproblematičtějších míst je vždy při nákupu na internetu otázka doručení, záruky dodacích lhůt a v neposlední řadě i cena poštovného. Jak KOSMAS.CZ řeší tuhle otázku?

"Dnes nabízíme tři způsoby dopravy zboží od nás k zákazníkovi:

- poštou, obyčejný balík
- poštou, pilný balík
- kurýrní službou

Platit u nás můžete převodem na účet, prostřednictvím Expandia banky, nebo na dobírku.

ZASLÁNÍ POŠTOU
Poštovné za odeslání zásilky činí 25,- Kč, pokud jde o objednávku do 2000,- Kč. Pokud je objednávka přes 2000,-, poštovné je nula (0). Je-li zboží zasíláno na dobírku, připočítává se dobírkovné 17,- Kč. Chce-li zákazník zboží pilným balíkem, zaplatí navíc 20,- Kč. Ani jedna částka není pro nás, ale pro poštu.

ZASLÁNÍ KURÝRNÍ SLUŽBOU
Za zásilku prostřednictvím kurýrní služby platí zákazník 25,- Kč, pokud uhradí objednávku předem. Pokud chce kurýra a na dobírku (kurýr vybere peníze u něho doma), připlatí zákazník 17,- dobírkovné.

KOSMAS.CZ se nesnaží nijak vydělávat peníze na poplatcích za doručení. Všechny tyto poplatky jsou nám účtovány od doručovatelů v ještě vyšších cenách.

TERMÍNY DORUČENÍ
KOSMAS.CZ garantuje expedici (odeslání) zásilky do 3 dnů od potvrzení objednávky zákazníkem (do 2 dnů při zaslání kurýrem), přičemž 99% zásilek expedujeme do 24 hodin. Od této chvíle přebírá zodpovědnost doručovatel, tedy pošta a kurýrní služba. Kurýr garantuje doručení do 48 hodin od chvíle, kdy si zásilku převezme v naší centrále, čili zákazník má balíček doma nejpozději do 4 dnů od objednání. S poštou to je horší, negarantuje nic. Do velkých měst většinou dorazí zásilka do 2 dnů. "


RB: Teď na trochu ožehavé téma: Soutěživost s Vltavou – Jak se KOSMAS cítí, když má v zádech mediálně silnou Vltavu?

"Vltava je asi jako Seznam – má jméno a v tom je její hlavní síla. Každý další konkurent musí vynaložit mnohem více sil a prostředků, aby upoutal pozornost na sebe. My se nebojíme a naším jasným cílem je stát se hlavním hráčem v poli. Je to trochu legrační, ale nedávno jsem v jedněch novinách četl o “cenové válce” mezi KOSMASEM a VLTAVOU. Cena je jistě zásadní motivační faktor, ale není to naše jediná zbraň."


RB: A na závěr se zeptám, co chystá KOSMAS.CZ v nejbližší době pro své návštěvníky, případně pokud chystáte nějakou akci v rámci měsíce Internetu.

"Nerad bych prozrazoval něco dopředu, velký bratr (velká sestra :)) jistě poslouchá. Rozhodně nespíme a pracujeme na nových projektech, které přinesou další zkvalitnění našich služeb. Speciálně pro Březen – měsíc Internetu jsme mimo jiné přišli s plošnou slevou 20% na všechny tituly a nabídkou doručení objednávky až do domu kurýrní službou (ta samozřejmě zůstane v naší nabídce i po skončení měsíce)."

“Přeji všem zákazníkům příjemný nákup v našem knihkupectví a pohodu při čtení.”

Na úplnou patku článku připisuji, že na moje všetečné otázky prostřednictvím emailu odpovídal, a velmi často mě přitom rozesmál (za což mu veřejně děkuji), Jan Vávra, podle jeho vlastních písmenek:
- muž, ryba, svobodný bez závazků (nabídky na e-mail :))
- SŠ vzdělání (zatím :))
- 5 let ve výpočetním středisku Pražské plynárenské, a.s.
- od září 1998 KOSMAS.CZ

RB: Hodně štěstí a spoustu spokojených zákazníků.
Autor: Radka Bursíková
Datum: 15. března 2000



 Profil autora  

Radka Bursíková

E-commerce Project Manager, Compaq Computer
Zkušenosti z obchodu a marketingu ve společnosti se zaměřením na tvorbu a dodávku internetových systémů a aplikací a s řízením projektů zaměřených na internetové a databázové aplikace


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Libor Novacek
Kosmas x Vltava - sortiment
18.03.2000 20:38
Jiří Hlavenka
Tady Velká Sestra
20.03.2000 12:23
Anonym
Vltavu je treba take opravit
21.03.2000 23:47