Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Trhu PC slábne kvůli slabé poptávce

Trh s osobními počítači celosvětově slábne, ani agresívní cenová politika velkých producentů PC zatím nedokáže zvýšit poptávku.

Na trhu s osobními počítači poslední měsíc značně přituhlo. Výrobci a distributoři PC se snaží stimulovat slábnoucí poptávku po jejich zboží agresívní cenovou politikou. Menší producenti toto přituhnutí konkurenčního boje nemusejí přežít, úsporná opatření přijímají i velcí hráči na PC trhu (viz uzavření brněnské pobočky Flextronics).

Podle společnosti IDC klesl v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) prodej osobních počítačů za druhé čtvrtletí letošního roku ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 2.2 procenta, jako výsledek pokračujícího slábnutí trhu. Znatelné snížení cen pomohlo jen částečně.

Nejvýrazněji se projevil pokles poptávky v podnikové sféře, kde se limitovaný trh s většími projekty pomalu nasytil. Některým producentům se podařilo "zahojit" své finanční výsledky přidáním důrazu na malé a střední podniky (tento trend ostatně sledují i tvůrci podnikových softwarů).

V oblasti koncových uživatelů je květen tradičně slabým měsícem, tentokrát poptávku po PC oslabilo navíc MS ve fotbale, obzvláště v západoevropských zemích. Poptávka po přenosných počítačích zaznamenala oproti desktopům výrazně menší pokles.


Východní Evropa nej(z)dravější

Západoevropský trh slábne kvůli malé poptávce kolem 6% ročně, nic nenasvědčuje k tomu, že dojde k pozitivnímu obratu. Francouzský trh trpí malými investicemi do IT a slabou poptávkou, Britský a Skandinávský trh se těší větší důvěře, ale je poptávka slábne i tam.

Poněkud lépe se daří technicky méně zralým trhům. Východní Evropa dosáhla zdravého růstu ve výši 13%, Africký trh s PC vzrostl za poslední kvartál dokonce o 17% oproti stejnému období loňského roku.


Konkurence přiostřuje

První místo na trhu s PC patří díky fúzi s Compaqem společnosti HP. 20.8% podíl na trhu je však o téměř dvě a půl procenta méně, než součty podílů obou firem v loňském roce.

Navzdory slábnoucímu trhu, zostřenému konkurenčnímu boji a menší poptávce v podnikové sféře, dosáhla společnost Dell růstu 5.7%. S přihlédnutím k podmínkám je to skvělý výsledek. Dell pokračuje ve svém úsilí v podnikové sféře, víc pozornosti hodlá věnovat oblasti malých a středních podniků.

Dařilo se také společnosti Acer, kterou silná poptávka po přenosných počítačích posunula na páté místo mezi producenty PC, s růstem okolo 18%. Notebooky tvoří celých 50% artiklů prodávaných touto Taiwanskou firmou do Evropy. Mezi dodavateli pro malé a střední firmy mají stále silnou pozici menší lokální distributoři.

IBM se daří dosáhnout slušných výsledků díky dobré distribuční síti, vliv má také úspěch notebooků této značky, jejichž podíl na trhu roste. V podobné situaci je značka Fujitsu-Siemens, která obsadila na evropském žebříčku 3. příčku.

Tabulka: Top5 producenti PC v regionu EMEA (prodané kusy v tisících za jednotlivé kvartály)

2Q01
2Q02
Podíl 2Q01
Podíl 2Q02
Meziroční růst
HP
1 956
1 714
23.2%
20.8%
-12.4%
Dell
820
867
9.7%
10.5%
5.7%
Fujitsu-Siemens
636
579
7.5%
7.0%
-9.0%
IBM
595
501
7.1%
6.1%
-15.8%
Acer
336
399
4.0%
4.8%
18.7%
Ostatní
4 091
4 193
48.5%
50.8%
2.5%
Celkem EMEA
8 434
8 252
100.0%
100.0%
-2.2%

Zdroj: IDC EMEA, předběžné výsledky
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 26. července 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz