Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Jak velký je propad Seznamu?

Seznam.cz podle sdělení tiskového mluvčího usilovně pracuje na odstranění chyby, díky které se 15 tis. "vysoce kvalitních" odkazů nedostalo do nové verze Seznamu. A čas mezitím pracuje pro konkurenci.

K předchozímu článku Seznam.cz už není seznamem českého Internetu připojil čtenář, který se podepsal jako Pert, zajímavý komentář:

Seznam je silný

Pánové máte pravdu, ale Seznam je tak dominantní, že si tento krok může dovolit.
Prostě zná svoji silnou pozici a kdo nezaplatí, půjde z kola ven.
Chápu, že to vadí vám, jako majitelům obchodů, otázka je zda to bude vadit také lidem, co v seznamu hledají.
Holt půjdou tam, koho najdou.
Osobně s tím taky nesouhlasím, ale chápu racionální a ekonomické chování Seznamu.

Ač nerad, musím konstatovat, že tento názor má něco do sebe. Pozice Seznamu je na českém Internetu opravdu velmi silná. Sleduji to už nějaký čas na našich serverech a čísla získávaná z našich internetových obchodů i e-zinů to jen potvrzují. V porovnání s ostatní českou portálovou konkurencí totiž Seznam vede o dvacet koňských délek.

Přesto výpadek je vidět již po 5 dnech nového měsíce a nového, nefunkčního Seznamu. Níže uvedená čísla pocházejí z internetového obchodu spotrebak.cz. Jedná se o podíl na celkovém počtu referrer - tedy odkud na daný server lidé přišli. Do čísel nejsou zahrnuty přímé přístupy na server a zbývající procenta do 100 tvoří příchozí z reklamních kampaní. Nejsou tedy pro nás v tomto případě důležité.

Březen
Duben
Květen
Červen
search.seznam.cz
22,72%
23,44%
29,03%
10,07%
Google
21,23%
16,25%
12,00%
25,50%
search1.seznam.cz
9,06%
6,68%
6,38%
11,07%
dir.seznam.cz
6,51%
5,75%
4,04%
0,34%
obchody.atlas.cz
1,14%
1,08%
0,73%
2,01%
redbox.cz
0,80%
0,27%
0,12%
-
Centrum katalog
0,61%
0,27%
0,47%
0,67%
Yahoo
0,42%
0,31%
0,23%
1,01%
hledani.tiscali.cz
0,38%
0,35%
0,24%
0,34%
Centrum full-text
0,30%
0,27%
0,12%
-
www.atlas.cz
0,30%
0,39%
0,41%
-

Podstatné je pro nás skutečnost, že až na měsíc červen se jedná o statisticky významné vzorky. Červen je tvořen výsledky pouze prvních 5 dnů. Všimněte si také, že podíly jednotlivých vyhledávačů jsou překvapivě stabilní.

Převaha Seznamu ještě vzroste, pokud čísla seskupíme.

Březen
Duben
Květen
Červen
Seznam celkem
38,29%
35,87%
39,45%
21,48%
Google
21,23%
16,25%
12,00%
25,50%
Atlas celkem
1,44%
1,47%
1,14%
2,01%
Centrum celkem
0,91%
0,66%
0,59%
0.67%

Je až děsivé, nakolik má Petr ve svém příspěvku pravdu. Není možné porovnávat pouze počty zobrazených stránek nebo počty unikátních IP. Domnívám se, že náš pohled je pro spoustu internetových obchodníků podstatně důležitější. Je totiž o reálném přínosu pro obchod. Jediným důstojnějším soupeřem na tomto poli je Google, ostatní české portály skutečně ztrácejí mnohdy více než zmíněných 20 koňských délek.

POZOR! Netvrdím, že podíly Seznamu a ostatních českých portálů jsou všude stejné a že poměry se neliší. Naopak. Rozdíly v příspěvcích jsou značné. Například v internetovém obchodě paměti.cz dlouhodobě vede Google před Seznamem. Přesně opačná situace je u e-zinu Domácí dílna. Rozbor důvodů, proč tomu tak je, by vystačil na samostatný článek.

Všimněte si ale červnového propadu výsledků Seznamu. Katalog je nefunkční a tak všechny výsledky obstarává full-textové vyhledávání. A zatímco Google si v absolutních číslech svůj podíl drží, Seznam se propadl na polovinu. Ale i tak je jeho výsledek 10x lepší než konkurenčního Atlasu.

Zajímavá je i dlouhodobá pozice Centra - lidé Centrum evidentně využívají k jiným účelům, než je vyhledávání informací.


Co na to Seznam.cz?

Včera se mi podařilo se dovolat na telefonní číslo Seznamu a hovořit s pracovníkem odpovědným za doplnění údajů o internetových obchodech. Nejistý mladík mě ale svou prostotou zcela vyvedl z míry. Neudělal totiž pro mě zhola nic! Nakonec mi oddaně poradil, zaregistrovat všechny chybějící odkazy znova!

Mimochodem, ukázalo se, že Seznam převzal data o firmách z cizího zdroje, že vůbec nenavazuje na poměrně přesnou databázi stále ještě dostupnou na firmy.seznam.cz. Bohužel zdroj je to velmi nepřesný a zoufalství, které bylo slyšet v mladíkově hlase vzbuzovalo spíše lítost nad jeho nevděčným úkolem.

Nedalo mi to a obrátil jsem se s celou řadou zvídavých dotazů na tiskového mluvčího a PR manažera Tomáše Fialu. Odpověď dorazila zanedlouho a byla velmi stručná:

Dobrý den,

tento týden jsme spustili úplně nový Seznam a stále pracujeme na odstranění některých závažnějších chyb, které se v tomto rozsáhlém projektu vyskytly. Vaše původní odkazy budou zařazeny na správné místo co nejdříve. Omlouváme se za nepříjemnosti a prosíme o strpení

S pozdravem

Tomáš Fiala

Pan Fiala v další konverzaci odmítl, že by na nastalou situaci měl Seznam řešit vydáním tiskové zprávy nebo informováním majitelů dotčených serverů. Prostě na nápravě se pracuje a hotovo.

Jak je vidět, je si Seznam své dominantní pozice na českém Internetu skutečně velmi dobře vědom. Jinak by se ke svým zákazníkům přece nemohl takto chovat. Jak dlouho ještě toto sebevědomí vydrží?
Autor: Emil Čelustka
Datum: 6. června 2003



 Profil autora  

Emil Čelustka

Redaktor serverů e-komerce.cz a světNotes.cz.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Martin Rozhoň
moje zkušenost
06.06.2003 08:10
chip
Proc zrovna spotrebak.cz?
06.06.2003 09:07
Emil Čelustka
RE: Proc zrovna spotrebak.cz?
06.06.2003 09:56
Charlien
Sebevědomí Seznamu
17.06.2003 10:41