Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Co stojí v cestě rozmachu české e-komerce?

Už dlouhou dobu si lámu hlavu nad tím, co skutečně stojí v cestě rozvoji české e-komerce. Jakožto člověk světa znalý si troufám tvrdit, že máme dostatek schopných odborníků na software, o designu ani nemluvě. Ač zlí jazykové tvrdí opak, nemyslím si ani, že naši lidé nejsou ochotni zkoušet nové věci a jsou notoricky konzervativní.

Určitě to neplatí o mých vrstevnících a o lidech mladších. Ve srovnání s lidmi stejné věkové kategorie na západ a jih od našich hranic jsme národ vyloženě experimentátorský. Není to ani nedostatkem financí. Pohybujete-li se mezi investory, posloucháte neustále: "Máme stovky milionů dolarů, které musíme zainvestovat, ale prostě nejsou žádné dobré projekty..."

Myslím, že znám alespoň částečnou odpověď. Z mých zkušeností vyplývá, že největší překážkou na cestě k vysněnému cíli je nefungující komunikace. V podstatě je problém založen už v samotných potřebách obou zúčastněných skupin. Internetoví podnikatelé musí mít neotřelé vidění světa, revoluční nápady a samozřejmě většinou pochází z technického prostředí. Přesný opak se vyžaduje od takzvaných "venture capitalists", čili správců fondů rizikového kapitálu. Nenechte se zmást názvem, jejich představitelé jsou většinou majiteli peněz placeni právě za minimalizaci rizika a maximalizaci zisku. Což vysvětluje obtížnost jejich úkolu v prostředí, jaké máme v ČR obecně a zvláště pak v elektronické komerci.

Vrátím se ale k původnímu problému - ke komunikaci. Víme asi všichni, že v oblasti obchodní komunikace se ještě máme čemu učit. Ovšem pracujete-li v oblasti internetového podnikání zjistíte, že je tento problém u zmíněných dvou skupin daleko větší, a to z výše popsaných důvodů. V podstatě, ač někdy mluví všichni česky, přece jen mluví dvěma různými jazyky. V praxi to pak vypadá tak, že nadějný internetový podnikatel s potenciálním projektem popisuje svůj nápad tak složitě, že rizikoví kapitalisté, vesměs lidé velmi vzdělaní, mají problém mu porozumět, ale hlavně postrádají informace, které je zajímají především: investice, návratnost, konkurence... Internetový podnikatel pak zase odchází s pocitem, že se jej vyptávali na nějaké nesmysly a vůbec se nezajímali o jeho geniální nápad.

Nemusel by to ovšem být takový problém, kdyby se obě strany nad tím zamyslely a pochopily, že v podstatě jsou všichni na stejné lodi, zatím spíše velmi křehkém člunu, a tudíž jim nezbývá než se více snažit a spolupracovat. Rizikoví kapitalisté si u nás zatím stále netroufají vkročit do země zaslíbené, která se například v USA už dávno stala motorem investičních aktivit, a internetoví podnikatelé si zase barikádují přístup ke kapitálu, bez kterého je jejich nápad pouze zajímavou nemateriální myšlenkou.

Realita je ovšem zatím ryze česká, všichni se snaží dokázat, že právě oni mají pravdu. Přitom o pravdu snad ani vůbec nejde, jde o schopost domluvit se a dospět společně k reálnému výsledku. A to vyžaduje především schopnost podívat se na věc očima toho druhého a dopracovat se k oboustranně přijatelnému řešení.

Nic nového pod sluncem, řeknete si. Ovšem změna nastane, až se podle toho začneme chovat a nejen o tom mluvit.

Autor: Ľubica Domanová
Datum: 31. ledna 2000



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz