Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Inkubátor E-konom – prostor pro nové myšlenky

Rozhovor s Jiřím Grundem managerem a autorem významného projektu E-konom týdeníku Ekonom pro podporu rozvoje E-businessu v ČR a dále rozhovor s jedním ze studentů (Eduardem Hlavou), který se svým projektem uspěl a v současné době rozjíždí novou dot-com firmu.

Projekt E-konom vyplnil prázdné místo v oblasti podpory nových nápadů v ČR. Dal možnost studentům aby uplatnili nové nápady a myšlenky v praxi a vytvořil jim pevné a kvalitní zázemí. Myslím si, že ČR má v těchto skupinách lidí obrovský potenciál. Velmi často se setkávám s inovativními náměty zejména pro oblast e-komerce a IT. Nejedná se jen o programátory a techniky, ale je zde prostor pro ekonomy a managery. Mladé lidi kteří mají zájem něco vytvořit.

Veškeré informace o vývoji projektu naleznete na domovské adrese e-konom.ihned.cz.

Položili jsme několik otázek hlavnímu managerovi tohoto projektu. Abychom poznali i druhou stranu mince kontaktovali jsme také jednoho ze studentů, který již prošel výběrem a vytváří nový dot-com projekt.

· Jiří Grund, manažer projektu Inkubátor E-konom:

e-komerce.cz: O novém projektu Inkubátor E-konom se hodně mluví. Můžete nám říci, kdo je autorem základní myšlenky podpory start-up projektů?

"V podstatě se zrodila v mé hlavě, nicméně bez podpory dalších partnerských společností, které jsou dnes do inkubátoru zapojeny, by se nikdy nemohla tak rychle rozvinout."

e-komerce.cz: Myslíte si, že je projekt založen na určité formě nadšení pro nové oblasti podnikání, nebo čistě byznysovým záměrem sledujícím komerční cíle?

"Myslím, že to je kombinace obojího. Ovšem samozřejmě primární roli by hraje komerční orientace."

e-komerce.cz: Projekt je zaměřen na studenty vysokých a středních škol. Jak se Vám spolupracuje se studenty?

"Celkem bez problémů, mnoho z nich jsou velmi schopní odborníci v oblasti IT (programátoři, atp.), což je velmi pozitivní. Samozřejmě, že jsou mezi nimi i takoví ti zlatokopové, co někde něco zaslechly a chtějí na projektu vytěžit. Ovšem ty si myslím hned v počátku eliminuje výběrové řízení. Podmínkou, aby se jakýkoli projekt realizoval totiž je, aby zaujal některou s partnerských firem. Podle mého názoru to je dostatečná záruka kvality projektu, neboť partnerské firmy pocházejí z řad těch nejrenomovanějších v oblasti IT a poradenství."

e-komerce.cz: Co říkáte úrovni předkládaných projektů celkově?

"Jsou projekty, které jsou dobré, většina z nich má samozřejmě velké rezervy. Nicméně myslím, že nejde ani tak o úroveň projektů, jako spíš o kvalitu nových, mladých a ambiciozních lidí, kteří se tak dostanou na světlo a dají o sobě vědět."

e-komerce.cz: Kolik již bylo k dnešnímu dni předloženo projektů k posouzení?

"Přes třicet, přičemž sedm z nich našlo své poradce a tudíž přestoupili k realizaci svého záměru. "

e-komerce.cz: Jsou již u některých zřejmé nějaké ať pozitivní či negativní výsledky?

"Zatím je příliš brzo na hodnocení, neboť vše se teprve rozbíhá. Nicméně již mám informace, že některé firmy, chtějí některé studenty koupit, aby svůj projekt dělali pro ně."


· Eduard Hlava spoluautor projektu www.CETinfo.com, pozice: technický vývoj projektu, rozvoj a strategie. Student ČVUT FEL (obor výpočetní technika, ekonomika) 6. ročníku (posledního semestru):

e-komerce.cz: Jak jste se dozvěděl o projektu Inkubátor E-konom?

"Od kolegy ze školy, který mi dal přečíst jeden z pilotních článků Inkubátoru v časopisu Ekonom. Okamžitě mi bylo jasné (a mým kolegům také), že takováto příležitost se nenechává ležet. :--)"

e-komerce.cz: S jakým záměrem jste uspěl v projektu Inkubátor E-konom?

"Předložili jsme projekt www.CETinfo.com (The Central European Trade Information Site, čili středoevropské centrum zahraničního obchodu), jehož cílem je, stát se účinným komunikačním nástrojem nejen mezi firmami z České republiky, ale i mezi společnostmi z dalších zemí střední Evropy, které působí v podobném historickém i ekonomickém prostředí."

e-komerce.cz: Jak jde sladit časová náročnost začínajícího projektu se školními povinnostmi?

"Zatím velmi dobře, škola ještě nezačala :--). Navíc, nyní mi “zbývá už jen” napsat diplomovou práci. Ta je na téma e-obchodování na Internetu, takže informace a zkušenosti, které načerpám v tomto projektu mohu využít v diplomové práci a naopak."

e-komerce.cz: Jak jste spokojen se službami, které Vám E-konom poskytuje?

"E-konom vytváří, mimo jiné, pozitivní prostředí, které nám ulehčuje práci, hlavně ve vztahu k okolí. Tzn. zprostředkovává kontakty na partnery, poradenské firmy apod. V tomto směru funguje dobře. Většina z nás jsou studenti, a díky inkubátoru máme za sebou významné firmy – to je deviza, se kterou můžeme při jednáních počítat."

e-komerce.cz: Domníváte se, že bude Váš záměr v budoucnu schopen samostatné funkce bez opory E-konomu?

"Věřím, že ano. Kdybych tomu nevěřil, nikdy bych se do toho nepustil."

e-komerce.cz: Myslíte, že mají v ČR i jiné start-up projekty naději na přežití bez podpory podobných projektů?

"Myslím si, že vše záleží na lidech. Budou-li v týmech schopní lidé, dokážou to i bez podobných projektů. Bude jim to možná trvat déle, bude to stát více úsilí, ale šance, zvláště v dnešní době, je velká."

e-komerce.cz: Co byste poradil ostatním studentům, kteří nevědí odkud začít?

"To je poměrně jednoduché. Stačí mít nápad. To nemusí být revoluční myšlenka, stačí se na problém podívat z jiného úhlu. Jakmile máte nápad, dáte dohromady několik schopných lidí, pokud možno aby se již předem znali a můžete své myšlenky formulovat do byznys plánu (jak by měl takový byznys plán vypadat, se lze dočíst v článku Ekonomu z 24.8. 2000). Pak už jen s tímto plánem seznámit buď přímo některou firmu nebo přes Inkubátor E-konom.

Jelikož se jedná o e-business, měli by být v týmu lidé, kteří dokáží projekt technicky zrealizovat. Byla by škoda, aby dobrá myšlenka zůstala jen na papíře."

e-komerce.cz: V čem si myslíte, že jsou rezervy českého Internetu, respektive oblasti e-komerce?

"Ještě stále trpí český Internet nedostatkem aktivních uživatelů. Podle mne je to způsobeno jednak vysokými náklady na připojení a jednak nedostatečnou publicitou. Mnoho lidí považuje Internet za něco abstraktního, nebo až mystického. Toto je potřeba odstranit, aby se Internet stal tak samozřejmým prostředkem, jakým je dneska například televize nebo telefon."

e-komerce.cz: Mohu se zeptat na Vaše životní krédo?

"Mám jich více, ale v žebříčku hodnot je nejvýše toto: Dokud jsme všichni zdraví, o nic nejde. (jadrnější verzi raději neuvádím :--)"
Autor: Jan Pleyer
Datum: 28. září 2000



 Profil autora  

Jan Pleyer

Marketingový pracovník a konzultant v oblasti e-byznysu. Zabývá se oblastí public relation internetových projektů.
V současné době působí v e-aukce.com


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz