Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Shop.cz skončil

Aspoň tedy v té podobě, v jaké jsme tento obchod znali. Doména Shop.cz, která patřila jednomu z prvních internetových obchodů u nás byla prodána, čímž projekt Shop.cz definitivně končí.

Obchodní dům Shop.cz má za sebou poměrně bohatou historii. Stvořila jej brněnská společnost Inet, a.s. jako jeden z prvních (pokud ne jako úplně první) internetových obchodů na českém internetu. Poprvé byl obchod představen během Invexu už v roce 1995. Po dlouhou dobu patřil na špici českých internetových obchodů co do kvality i přízně zákazníků.

V říjnu 1999 vstoupil do společnosti Inet strategický investor Cash Reform, který přinesl finance a know-how potřebné k dalšímu rozvoji projektu. Koncem března 2000 se od Inetu odděluje technologická a vývojová část společnosti a pod vedením Petra Ulrycha vzniká Qbizm Technologies. Inet se plně soustředil na rozvoj Shop.cz. "Shop.cz čeká velká budoucnost." řekl tehdy Jan Kudera, jednatel Cash Reform a nový předseda představenstva INET, a.s..

Vliv know-how Cash Reform se naplno projevil v říjnu 2000, kdy byly ohlášeny zásadní změny v konceptu obchodu. Novým projektových managerem Shopu.cz byl jmenován Kamil Vacek, zakladatel úspěšné distribuční firmy GSM Partner a provozovatel Powershop.cz. Shop.cz opustil koncept klasického internetového obchodu a po vzoru některých zahraničních projektů zvolil model nákupního centra - shopping mall.

Shop.cz se měl soustředit pouze na klíčové kompetence (logistiku, platební nástroje, softwarové a hardwarové zabezpečení), starost o zboží a zákazníky přenechal svým partnerům. Každý s partnerů společnosti měl mít na starosti určitou skupinu zboží (oddělení). Počítalo se s cca. 15 odděleními, v době ohlášení změn participovali 4 partneři. Jejich počet se však původnímu záměru nikdy nepřiblížil. "Nový Shop.cz" stál na zcela nové, plně automatizované technologii, speciálně vyvinuté pro tento účel. V plánu byla také fúze s Powershop.cz, což je projekt založený na nakupování se skupinovými slevami (v současné době také mimo provoz).

Koncepce nákupního centra má řadu výhod: Efektivnější provoz, úspora nákladů vyplývající ze sdílené logistiky atd. Shop.cz přesídlil z Brna do Prahy, kde měl polovinu svých zákazníků, aby byl schopný po Praze distribuovat do 24 hodin (po celé ČR pak do 48 hodin). Další z podstatných změn, která podle mého názoru mohla mít velký vliv na další osud projektu, byl příslib dodávky veškerého zboží zdarma. Prakticky bylo možné dodat "zdarma" pouze zboží o hodnotě 500 Kč a více, proto se Shop.cz plně soustředil na zboží takto definované cenové kategorie. Tím ze sortimentu vypadly nejpopulárnější kategorie zboží, jako jsou CD, knihy a další (více v článku Shop.cz s novou tváří).

Přes veškeré změny se patrně nepodařilo zastavit pokles zájmu o Shop.cz. Po několikatýdenním mrtvém období byla doména shop.cz prodána Ivo Burianovi (cenu si p. Burian nechává pro sebe), provozovateli obchodu na adrese comcentrum.cz. Proč právě tomuto subjektu, když o lukrativní doménu by měly zájem jistě i společnosti z řad lídrů české B2C e-komerce, stejně jako na odpovědi na další otázky, které v souvislosti s Shop.cz vyvstávají, si budeme muset počkat minimálně do konce týdne, kdy bude k události vydáno tiskové prohlášení.

14. 3. 2002 Aktualizace: Další informace k případu Shop.cz jsou nyní k dispozici ve článku Shop.cz - další fakta k zániku projektu.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 6. března 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Robert Bosák
kámoši :)
06.03.2002 15:11
Jiri
Mel jsem ho rad...
09.03.2002 15:06