Přestože je WTO pouze v pozici poradce a její závěry jsou jen doporučující, dá se předpokládat, že většina vlád členských zemí se bude doporučením řídit. Významným důvodem může samozřejmě být i předpokladaný rozvoj síťového trhu. Ten by podle některých agentur měl dosáhnout během následujících 6 let hodnoty až 5 bilionů USD (5x 1000 miliard).
Uvedený výsledek je samozřejmě důsledkem obrovského tlaku amerických lobbyingových skupin, které tlačí na svou vládu, aby co možná nejvíc snížila omezení, která by mohla bránit rozvoji elektronického obchodu. Signál, který WTO vyslala by však měl mít pozitivní vliv i pro české podnikatele.
Budou-li členské země WTO návrh akceptovat - což je velmi pravděpodobné - nebude obchodování po Internetu v příštích 18 měsících nic omezovat. Ten, kdo tuto dobu využije k vybudování si dobrého jména, může ze získaných pozic útočit i v době cel a internetových daní. Kdo však zaspí, ztratí de facto vše.
Návrh WTO by se měl stát významným impulsem k rychlému rozvoji internetového podnikání. Zvláště v zemích, jako je Česká republika, které nemají trh dostatečně silný na to, aby uživil více firem. Dokáží-li však firmy zboží či služby u nás vyrobit a prostřednictvím Internetu prodat za hranicemi, otevřou se náhle nečekané možnosti.
Cena práce i většiny služeb je v ČR stále výrazně nižší než na západ od našich hranic. Kvalifikace je ovšem minimálně stejná. Dobře realizovaný marketing pro anglickou a německou verzi internetových obchodů tak může přivést zákazníky, kteří na nabídky dosud nereagovali.
Tutéž možnost však dostanou i firmy z jiných zemí. Je tedy jen na šikovnosti a intelektu manažerů, zda nabídnuté možnosti využijí, či nikoliv. Já osobně jsem přesvědčen o tom, že následujících 18 měsíců rozhodne. Rozhodne o tom, kdo se chytí a usadí se na mezinárodních trzích a o tom, kdo "zamrzne na svém písečku". Ti druzí však musí počítat s nástupem konkurence, která se bude snažit je prostřednictvím Internetu porazit.
Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Chtějí-li si čeští manažeři dokázat, že jejich slova o kvalitě českých výrobků i jejich práce jsou pravdivá, musí začít dělat vše proto, aby je za několik měsíců nepřeválcovala internetová konkurence. Jinak jim nezbyde na jejich královské platy. Jejich škoda! |
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006