Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Informační společnost pro každého!

Jak jsme nedávno informovali, Evropská komise představila ambiciózní program eEurope, s cílem zpřístupnit výhody informační společnosti obyvatelům Evropy. Požádali jsme pana Detlefa Eckerta aby čtenářům e-komerce.cz tento projekt více přiblížil.

Prodiho kabinet přinesl iniciativu eEurope, Informační společnost pro všechny s cílem urychlit transformaci Evropy z průmyslové společnosti v Informační společnost. Jedná se o politickou iniciativu, která by měla pomoci Evropě rychleji aplikovat možnosti, jež idea Informační společnosti poskytuje.

Velkou motivací byl rozmach elektronické komerce, a informačních technologií vůbec, ve Spojených státech, kde nové technologie způsobily skutečnou revoluci. Nezůstává jen u těchto technologií, ale probíhající změny jdou mnohem hlouběji a ovlivňují prakticky kohokoliv a kdekoliv.

Jak je vidno z programu iniciativy eEurope, evropské státy se nesnaží pouze dohnat náskok Spojených států, ale jdou ještě dál.

Hlavní cíle projektu eEurope se dají shrnout do tří bodů:

- Přinést každému občanovi, domácnosti, škole, každé obchodní iniciativě a každému úřadu přístup k internetu a digitálním technologiím

- Vytvoření digitálně gramotné Evropy, na bázi kultury podporující podnikavost a inovativní myšlení, připravené financovat a realizovat nové myšlenky

- Zajistit sociální dopady celého procesu, spotřebitelskou důvěru a zesílit sociální soudržnost

Pro dosažení těchto cílů Komise navrhla deset oblastí zájmů s ambiciózními cíli:

1. Evropská mládež vstříc digitálnímu věku:

Poskytnout internetové a multimediální nástroje školám a přizpůsobit výuku digitálnímu věku.

Vzdělávání má rozhodující vliv na ekonomický a sociální růst a na rovnost v příležitostí ve společnosti. Toto se stává ještě zřetelnější v informační společnosti. Je potřeba aby vzdělávací proces plně využíval možností, které poskytuje internet a multimédia.

Program počítá například s poskytnutím přístupu k internetu a multimediálních zdrojů všem školám do konce roku 2001, do konce roku 2003 by měl být každý školák "digitálně gramotný".

2. Levnější přístup k internetu:

Zvýšením konkurence na poli poskytovatelů snížit ceny a zajistit spotřebitelům větší možnost volby.

3. Urychlení e-komerce:

Urychlit implementaci právního rámce a rozšíření elektronického zprostředkování (e-procurement).

Součástí této snahy je také vyvinutí tlaku na odpovědná místa za prosazení administrativních opatření a právního rámce podporujícího elektronickou komerci. Mimo jiné se Komise zasadí o vytvoření nové domény prvního řádu .eu, pro podporu e-komerce v rámci Evropské unie.

4. Rychlý internet pro badatele a výzkumníky:

Zajištěním rychlého přístupu k internetu umožnit spolupráci při učení a práci.

5. Paměťové karty pro elektronický přístup:

Usnadnit vytvoření celoevropské infrastruktury pro zrychlení rozšíření elektronických karet.

Počítá se se zjednodušením přístupu k zdravotní péči, elektronickému placení, mobilní komunikaci a podobně prostřednictvím elektronických, takzvaných "chytrých" karet (smart cards).

6. Rizikový kapitál pro malé a střední high-tech společnosti:

Vyvinutím inovativních přístupů maximilizovat dostupnost rizikového kapitálu pro malé a střední high-tech společnosti.

7. Elektronické zprostředkování pro postižené:

Zajistit aby rozvoj Informační společnosti bral v úvahu potřeby postižených.

8. Zdravotní péče online:

Maximalizovat využití sítě a nových technologií pro zdravotní kontroly, přístup k informacím a zdravotní péči.

9. Inteligentní přeprava:

Bezpečnější, účinnější přeprava použitím digitálních technologií.

10. Vláda online:

Zajistit přístup občanů k vládním informacím, službám, rozhodovacím procedurám online.

"Hlavní cíle jsou shrnuty na straně 2 iniciativy: Zapojení do digitálního věku, vytvoření kultury podporující podnikavost a inovativní myšlení, v digitálně gramotné Evropě, zajistit, že proces nikoho nevylučuje, nebo že alespoň dává každému šanci účastnit se.

Původem je přesvědčení, že digitální technologie, obzvláště internet, jsou klíčem k růstu a zaměstnanosti. Současná diskuse o nové ekonomice ve Spojených státech je jedním z náznaků tohoto směru. Není zřejmé, že Evropa, tedy jednotlivé Evropské vlády, plně porozuměli důsledkům těchto změn.

Pro projekt eEurope je důležité aby tato myšlenka byla pochopena. Jinak bychom nezískali plnou podporu. V současné době vedeme diskusi jak eEurope realizovat. Z tohoto důvodu je brzy říkat jak. V březnu proběhne summit v Lisabonu, v dubnu se bude konat hlavní konference a to opět v Lisabonu. Do června bychom měli mít dojednány všechny otázky." řekl pro e-komerci.cz Detlef Eckert, hlava Ředitelství Všeobecné informační společnosti (Directorate General Information Society), člen Evropské komise odpovědný za oblasti související s informačními technologiemi a projektem eEurope.


Zeptali jsme se pana Eckerta na roli zemí Východní Evropy v tomto procesu:

"Předpokládám, že spřízněné země budou informovány a pozvány na klíčové schůze. To by mělo poskytnout základ. Jsme také v kontaktu s východoevropskými zeměmi prostřednictvím pravidelných rozhovorů, což samo o sebě není dostačující. Dle našeho názoru by se měli země, které mají zájem, více zabývat podněty. Například, proč čekáte na konec roku 2001 s plnou liberalizací telekomunikací? Proč nebýt pokrokovější v mobilních komunikacích? Proč nebýt aktivnější na poli internetového rozvoje ve školách? Proč nevyužít fondů pro investice do lidského kapitálu a informační infrastruktury?

V každém případě nám velmi záleží na kontaktu s vámi a budeme informovat odpovědná místa, abychom rozšířili rostoucí zájem o eEurope."

Magazín e-komerce zůstane nadále v kontaktu s děním okolo eEurope a doufáme že budeme moci co nejdříve přinést informace o konkrétních uskutečněných krocích.

(Více informací o iniciativě eEuropě je k dispozici na adrese http://europa.eu.int/comm/dg13/eeurope/home.htm, Elektronická komerce a Evropská unie: http://www.ispo.cec.be/ecommerce/)



Autor: Pavel Hrůza
Datum: 31. ledna 2000



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz