Vysněná místa v první desítce
Vzhledem k tomu, že dnes už nestačí jen ‘být’ v těch nejznámějších vyhledávačích, podíváme se trochu pod pokličku vysněných prvních deseti až dvaceti odkazů, které se na určitý dotaz do vyhledávače uživateli objeví. Je více než pravděpodobné že tazatel klikne maximálně na prvních 20 odkazů, a velice nepravděpodobné že se kdy někdo propracuje k odkazu číslo 15523.
Metody řazení výsledků
Vyhledávače i katalogy používají nejrůznější metody pro řazení výsledků, a kromě toho je také často mění. Vyhledávací algoritmy se stále zlepšují v detekování spammu. Kontrolují nejen jestli se vyhledávané slovo nachází v meta tagu, ale jestli je i přítomno na web stránce. Podívejme se na několik příkladů řazení.
1) Tradiční metoda
- Bere v úvahu frekvenci výskytu fráze či slov, zda se fráze vyskytuje v sekci TITLE nebo ne, jestli je součástí nadpisu (H1), zda je uvedena v meta datech, jaká je vzdálenost mezi hledanými slovy v textu, jestli stránka obsahuje obrázek jehož popisek má v sobě hledaná slova apod.
Pro tradiční metodu se mnohdy používají tzv. ”doorways” (vstupní brány, průchody). Navzdory tomu, že je vaše stránka na onom tisícím místě, vhodně koncipovaná vstupní brána, s linkem odkazujícím na vaši stránku, může být v první dvacítce. Tyto vstupní brány jsou samostatné rovnocenné internetové stránky respektující algoritmy toho kterého vyhledávače. Protože se, jak už jsem zmínila, metody řazení velmi liší, pro každý vyhledávač se tvoří jiná vstupní brána.
- Vychází z filozofie, že často citované dokumenty jsou důležitější a relevantnější než ty méně citované. Takže čím více linků z jiných stránek vede k vám, tím je pro vyhledávač odkaz lépe hodnocen.
Některé firmy využívají toho, že se dost newsových skupin a e-mail konferencí archivuje na internetu. Pokud se odkaz na jejich stránku často vyskytuje např. v newsech, pro vyhledávač to vypadá že je stránka hodně citovaná a tak se zvýší jejich pozice ve výsledcích.
- Vyhledávač nabízí i další stránky které jsou pod synonymy či příbuznými frázemi. Některé vyhledávače dokonce berou v úvahu dotazy předchozích uživatelů.
- Vyhledávač do výsledků nejdříve zařadí dokumenty kde se vyskytuje řetězec jako fráze, potom např. AND a potom OR.
Boj o dobrá místa
S přibývajícím počtem uživatelů internetu, roste první desítka na významu. Proto vznikají různé firmy nabízející že vás za určitý poplatek budou udržovat na prvních místech u několika nejznámějších vyhledávačů a katalogů. (např. http://ellmer.netmegs.com/abrihome.html)
Zostřující se boj o dobrá místa nenechává chladnými ani vyhledávací služby. Některé umožňují firmám aby si své ‘místo’ u nich za nemalý peníz zaplatili (samozřejmě neoficiálně). Takže pokud si ve vašem oboru už někdo první místo zaplatil, vy se tam prostě běžnými cestami nedostanete.
Problém jak se dostat na první místa se stává téměř samostatným vědním oborem. Některé firmy dokonce nabízejí několikaměsíční školení na zvládnutí této problematiky.
S rozvojem internetu přibude i u nás firem, které budou ochotny platit vysoké částky za dobré umístění. Tak vznikne úrodné pole pro společnosti nabízející vaše ‘prosazení do první dvacítky‘, dostane se ke slovu software pro automatické ‘oblbování’ vyhledávačů, prostě se z toho stane business. Pravděpodobně se v budoucnu prodej výhodných pozic stane i jedním z regulérních příjmů většiny vyhledávačů.
Další informace:
http://www.searchengineworld.com
Autor: Erika Pončíková
Datum: 15. prosince 1999
Profil autora
Erika Pončíková
Související články
09.07.2004
23.02.2004
20.02.2004
27.05.2002
19.04.2001
13.02.2001
17.01.2001
06.10.2000
14.07.1999
12.07.1999
12.04.2001
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006