Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Vysněná místa v první desítce

Vzhledem k tomu, že dnes už nestačí jen ‘být’ v těch nejznámějších vyhledávačích, podíváme se trochu pod pokličku vysněných prvních deseti až dvaceti odkazů, které se na určitý dotaz do vyhledávače uživateli objeví. Je více než pravděpodobné že tazatel klikne maximálně na prvních 20 odkazů, a velice nepravděpodobné že se kdy někdo propracuje k odkazu číslo 15523.

Metody řazení výsledků
Vyhledávače i katalogy používají nejrůznější metody pro řazení výsledků, a kromě toho je také často mění. Vyhledávací algoritmy se stále zlepšují v detekování spammu. Kontrolují nejen jestli se vyhledávané slovo nachází v meta tagu, ale jestli je i přítomno na web stránce. Podívejme se na několik příkladů řazení.

1) Tradiční metoda

    Bere v úvahu frekvenci výskytu fráze či slov, zda se fráze vyskytuje v sekci TITLE nebo ne, jestli je součástí nadpisu (H1), zda je uvedena v meta datech, jaká je vzdálenost mezi hledanými slovy v textu, jestli stránka obsahuje obrázek jehož popisek má v sobě hledaná slova apod.

    Pro tradiční metodu se mnohdy používají tzv. ”doorways” (vstupní brány, průchody). Navzdory tomu, že je vaše stránka na onom tisícím místě, vhodně koncipovaná vstupní brána, s linkem odkazujícím na vaši stránku, může být v první dvacítce. Tyto vstupní brány jsou samostatné rovnocenné internetové stránky respektující algoritmy toho kterého vyhledávače. Protože se, jak už jsem zmínila, metody řazení velmi liší, pro každý vyhledávač se tvoří jiná vstupní brána.
2) Frekvence citací
    Vychází z filozofie, že často citované dokumenty jsou důležitější a relevantnější než ty méně citované. Takže čím více linků z jiných stránek vede k vám, tím je pro vyhledávač odkaz lépe hodnocen.

    Některé firmy využívají toho, že se dost newsových skupin a e-mail konferencí archivuje na internetu. Pokud se odkaz na jejich stránku často vyskytuje např. v newsech, pro vyhledávač to vypadá že je stránka hodně citovaná a tak se zvýší jejich pozice ve výsledcích.
3) Chytré řazení
    Vyhledávač nabízí i další stránky které jsou pod synonymy či příbuznými frázemi. Některé vyhledávače dokonce berou v úvahu dotazy předchozích uživatelů.
4) Využití přirozeného jazyka
    Vyhledávač do výsledků nejdříve zařadí dokumenty kde se vyskytuje řetězec jako fráze, potom např. AND a potom OR.
5) U katalogů je běžné buď abecední řazení (pak se může vyplatit mít firmu od ‘A’) a nebo podle pravidla ”kdo dřív přijde, ten dřív mele” (pak jsou v nevýhodě ti co přišli na internet později).



Boj o dobrá místa

S přibývajícím počtem uživatelů internetu, roste první desítka na významu. Proto vznikají různé firmy nabízející že vás za určitý poplatek budou udržovat na prvních místech u několika nejznámějších vyhledávačů a katalogů. (např. http://ellmer.netmegs.com/abrihome.html)

Zostřující se boj o dobrá místa nenechává chladnými ani vyhledávací služby. Některé umožňují firmám aby si své ‘místo’ u nich za nemalý peníz zaplatili (samozřejmě neoficiálně). Takže pokud si ve vašem oboru už někdo první místo zaplatil, vy se tam prostě běžnými cestami nedostanete.

Problém jak se dostat na první místa se stává téměř samostatným vědním oborem. Některé firmy dokonce nabízejí několikaměsíční školení na zvládnutí této problematiky.

S rozvojem internetu přibude i u nás firem, které budou ochotny platit vysoké částky za dobré umístění. Tak vznikne úrodné pole pro společnosti nabízející vaše ‘prosazení do první dvacítky‘, dostane se ke slovu software pro automatické ‘oblbování’ vyhledávačů, prostě se z toho stane business. Pravděpodobně se v budoucnu prodej výhodných pozic stane i jedním z regulérních příjmů většiny vyhledávačů.

Další informace:
http://www.searchengineworld.com

Autor: Erika Pončíková
Datum: 15. prosince 1999



 Profil autora  

Erika Pončíková



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz