Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Je libo dovolenou ala po internetu?

Čas prázdnin a dovolených láká. Zájezdy, výlety, letenky, vstupenky a lístky lze koupit nejen prostřednictvím "kamenných" cestovních kanceláří, ale mnozí cestovatelé si uvykly nakupovat prostřednictvím Internetu. Podívejme se na největší světové websity zabývající se touto problematikou.

Kdo patří k největším
On-line prodeji produktů cestovnímu ruchu dominuje kolekce portálů především Yahoo! a Excite. Vyhledávačům konkurují stránky specializujících se pouze na cestovní ruch Travelocity a Expedia. Těmto virtuálním cestovním kancelářím sekundují websity leteckých společností Soutwest Airlines a American Airlines (podle žebříčku sestaveného společností Foreset Research).

Podle studie první pozici v návštěvnosti stránek pro cestovatele drží Yahoo!, které těží ze široké základny uživatelů pravidelně využívající služeb jejich stránánek. Šest z deseti zákazníků nakupujících dovolenou virtuálně sáhne nejprve po Yahoo!. První místo Yahoo! je svým způsobem Pyrrhovým vítězstvím, protože jednou stranou mince je počet lidí, kteří website navštíví a druhou stranou kolik z nich nakoupí a za kolik. V tomto ohledu jsou mnohem úspěšnější stránky prodejců zaměřených pouze na cestovní ruch (Travelocity a Expedia).

Zde je poměrně zajímavý fakt vyplývající z předchozího odstavce, který lze zobecnit na celou oblast e-komerce, totiž důležitost toho jak je daný websity uživateli vnímán, s jakou filosofií se vryje lidem do podvědomí. Yahoo! je vnímáno uživateli jako vyhledávací služba a proto je vnímáno jako zdroj informací Travelocity je více vnímáno jako místo, kde se nakupuje.

Předpověď Forest Research potvrzuje devíti největším obchodním místům v tomto odvětví včetně Netscape, Delta a Infoseek slibnou budoucnost, především díky velké základně uživatelů, kterou na sebe připoutali.

Kudy, povede cestička
Středně velkým a malým on-line cestovkám zvoní hrana do pěti let budou postupně slábnout, aby byli spolykány velkými. Problémy s rentabilitou budou mít i cestovní kanceláře, které používají interenetové stránky jako podporu tradičního kamenného prodeje (off-line prodej). Konkurence v USA je velmi ostrá a Forest Research předpovídá, že se udrží pouze ti, kteří vystaví co nejkomplexnější nabídku. Spousta cestovních kanceláří se soustředila pouze na prodej sezóních dovolenkových pobytů s vyššími provizemi s opomenutím nabídky pro business.

Zobenímeli předchozí odstavec pro tvůrce obchodních míst, je třeba nenechat se ukolébat počátečním téměř bezkonkurenčním prostředím. Internetu je dynamický a mění se doslova ze dne na den co se nevyplatí dnes může se vyplatit zítra.

Podle studii Forest Research 5 milionů amerických domácností nakoupilo prostřednictvím Internetu své výlety a dovolené, tento roky by měl počet dosáhnout devíti milionů a v roce 2003 dvaceti šesti milionů uživatelů. Studie dále říká, že Američané utratili v loňském roce prostřednictvím Internetu za produkty cestovního ruchu 3.1 miliardy dolarů, v letošním roce je předpokládán obrat 7.8 miliard dolarů a v roce 2003 dvacet devět a půl miliardy dolarů.
Autor: Petr Piňos
Datum: 14. července 1999



 Profil autora  

Petr Piňos



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz