Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

ON-LINE SHOPPING 2000 - aktuální stav české e-komerce

Jako první Vám přinášíme první část výsledků výzkumu ON-LINE SHOPPING 2000, který je realizován společnostmi GfK Praha a INCOMA, ve spolupráci s naším magazínem a Asociací pro elektronickou komerci (APEK). Jde o první studii, která metodicky jasným způsobem na základě primárních výzkumů mapuje oblast elektronického obchodování mezi obchodníky i uživateli internetu.

Do souboru obchodníků byly zařazeny české elektronické obchody zaměřené svou nabídkou na koncového zákazníka. Osloveno bylo celkem 1 050 internetových obchodů a 850 zástupců internetové populace reprezentativní podle věku, pohlaví, vzdělání a velikosti obce bydliště. Sběr dat probíhal v období květen – červen 2000.

Ačkoli je český internetový obchod stále na počátku svého vývoje, jedná se o jedno z nejdynamičtěji rostoucích odvětví celého trhu. Největšího objemu obratu dosahují mezifiremní transakce, nicméně rychle roste i internetový prodej konečným zákazníkům, na který se soustředila studie ON-LINE SHOPPING 2000. Takto definovaný obrat 10 největších českých internetových obchodníků činil v r.1999 již 86 mil. Kč. Jestliže započítáme mezi TOP10 obchodníků i Compaq Computer (jehož tržby 350 mil. Kč jdou však do značné míry na účet business-to-business obchodování) činí tato částka dokonce 432 mil. Kč.

Jak ukázala studie ON-LINE SHOPPING 2000, mají podle obratových predikcí TOP10 firem jejich tržby v r.2000 vzrůst na téměř dvojnásobek. V rámci celého českého internetového trhu jsou růstová očekávání ještě o něco vyšší – internetoví obchodníci letos očekávají vcelku více než dvojnásobný růst obratu. Celkový objem prodeje zboží konečným zákazníkům přes internet lze odhadnout v r.1999 na částku 300 mil. Kč; v r.2000 by mohla přesáhnout hranici 600 mil. Kč.

Dynamiku internetového obchodu ukazuje i počet firem, které zahájily obchodování po internetu teprve nedávno. Z celkového počtu 420 dotázaných firem jich 193 zahájilo činnost v r.1999 a 123 zahájily činnost v r. 2000 (dotazování probíhalo v druhém čtvrtletí r.2000).


Rok zahájení elektronického obchodování u jednotlivých firem

Rokpočet firem% firem
1996143,3
1997215,0
19985914,0
199919346,0
200012329,3
Neuvedeno102,4
Celkem420100,0
Pramen: ON-LINE SHOPPING 2000 (GfK Praha & INCOMA)

V současné době používá internet 15,2 % české populace ve věku 15 – 79 let, což představuje v projekci 1237 tisíc osob. Údaje vycházejí z aktuálních výsledků výzkumu Czech Internet Monitor společnosti GfK Praha za období březen – květen 2000.

Podíl zákazníků, kteří koupili/koupí alespoň jeden sortiment v dané skupině

Oprávněnost předpokládaného dvojnásobného růstu obratu internetových obchodů v tomto roce potvrzuje zájem uživatelů o nakupování v internetových obchodech. O využití této formy nákupu v následujících 6 měsících uvažuje téměř třetina uživatelů internetu, což je zhruba dvojnásobný nárůst ve srovnání s koncem minulého roku. Provozovatelé internetových obchodů mohou očekávat návštěvu téměř 350 tisíc zákazníků. Mění se též sortimentní struktura plánovaných nákupů. Výrazně se zvyšuje zájem o využití nabízených služeb na internetu.

Trojnásobný nárůst zájmu o nabídku služeb je způsoben především obrovským nárůstem nákupních plánů v oblasti cestovního ruchu. Nárůst tohoto segmentu je částečně modifikován ročním obdobím sběru dat, přesto jde o jednu z nejrychleji rostoucích oblastí internetového obchodování.




Jaké faktory nejvíce rozhodují při výběru konkrétní elektronické prodejny?

V první řadě je nezbytnou podmínkou poskytnutí záručního servisu na objednávaný produkt. Dále rozhoduje cena produktu. Uživatelé, kteří již nakupovali na internetu, sázejí především na dobrou osobní zkušenost. Potenciálního zákazníka může odradit také nepřehledná www stránka internetového obchodu – dvě třetiny internetové populace považují přehlednost a snadné ovládání www stránky obchodu za jeden z primárních faktorů ovlivňujících výběr obchodu.

Jednou z dominantních bariér využívání internetu k nákupům je negativně vnímaný neosobní kontakt mezi obchodem a zákazníkem. Proto se komunikace umísťuje na jednom z předních míst při výběru obchodu.

Boj o zákazníka vyhrávají tudíž obchody, které kombinují elektronický prodej s klasickými technikami, například budováním call centra pružně reagujícího na potřeby klientů.


Faktory důležité při výběru internetového obchodu
% uživatelů internetu
Záruční servis73 %
Ceny produktů66 %
Dobrá zkušenost65 %
Přehlednost a snadné ovládání www stránky64 %
Komunikace mezi obchodem a zákazníkem58 %
Dodací lhůta objednaného zboží51 %
Šíře nabízeného sortimentu50 %
Nabízený způsob platby47 %
E-shop nabízí kvalitní značkové zboží46 %
Doporučení známých37 %
Všeobecně známé jméno e-shopu27 %
Pramen: ON-LINE SHOPPING 2000

(Závěrečná zpráva z výsledků výzkumu ON_LINE SHOPPING 2000 bude k dispozici koncem června.)
Autor: Redakce
Datum: 22. června 2000





 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz