Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Online Shopping 2002: Reakce a odpovědi

Letošní ročník průzkumu české e-komerce Online Shopping 2002, který provedla společnost GfK ve spolupráci s APEKem, vyvolal u mnoha jeho účastníků i zájemců řadu otázek. Předložili jsme tyto otázky přímo tvůrcům výsledné studie a tady jsou jejich odpovědi.

Třetí ročník průzkumu Online Shopping uskutečnily v dubnu a v květnu letošního roku institut pro výzkum trhu GfK Praha a jeho dceřinná společnost Incoma Research s podporou Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

V průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických obchodů zaměřených na koncového spotřebitele (B2C) a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu.

Vybrané výsledky z výzkumu Online Shopping 2002 jsme přinesly před nedávnem ve dvou článcích. Základní výsledky výzkumu internetové populace vyšly v článku Česká B2C e-komerce stále na vzestupu, , základním výsledkům výzkumu mezi provozovateli elektronických obchodů jsme se věnovali ve stati Česká B2C e-komerce stále na vzestupu II.

Z počátkem průzkumu vzešlo z řad jeho účastníků i zájemců o něj množství dotazů, které jsme předali přímo autorům. Dotazy směřovaly zejména k trendům a metodice výzkumu:

Pokud porovnáme výsledky letošního průzkumu s výsledky průzkumů uplynulých let jistě vysledujeme určité trendy ve vývoji české e-komerce. Můžete shrnout ty nejvýraznější?

Lucie Pokorná: "Český internetový trh si zachovává růstovou tendenci, avšak konsoliduje se jeho firemní struktura. Dochází tedy k tomu, co již řadu let pozorujeme na jiných trzích: roste objem prodeje, ale na trh již nevstupuje tolik nových firem a tržní podíl se začíná přerozdělovat ve prospěch velkých."

Podle jakého klíče byly vybírány firmy zařazené do průzkumu? Dost provozovatelů má více internetových obchodů, nicméně průzkum byl koncipován stylem 1 provozovatel = 1 obchod. Nemohlo tím dojít ke zkreslení konečných výsledků?

Lucie Pokorná: "Při analýze získaných výsledků byly duplicity odstraněny a obrat vztažen k dané firmě, ne ke konkrétnímu obchodu. U profilu největších internetových obchodníků jsou proto mimo jiné uvedeny jejich jednotlivé obchody."

Dá se z průzkumu nějak předpovědět chování zákazníků v dalším roce? Jaký odhadujete nárůst zájmu o nákup zboží prostřednictvím internetu a jak je tomu u služeb?

Lucie Pokorná: "Problémem není zájem o nakupování zboží či služeb - ten projevili až na výjimky téměř všichni respondenti - ale podmínky realizace tohoto zájmu. Dotazem na nákupní plány v nejbližším roce jsme zjistili, že online nákup plánuje nejméně milión stávajících uživatelů internetu. Toto zjištění signalizuje nárůst počtu nakupujících pro příští rok.

Otázkou ale zůstává, zda překážky, které uživatelé zmiňují, nákupní plány neovlivní. Dalším faktorem, který ovlivní množství uskutečněných nákupů je vývoj počtu uživatelů internetu. Z nových uživatelů se mohou rekrutovat i noví online zákazníci."

Rozcházely se některé výsledky s odhady za minulý rok?

Lucie Pokorná: "Odhady v uživatelské části se nedělaly. Data z loňského roku předpověděla např. pokles dynamiky vzniku nových obchodů, což letošní výzkum potvrdil."

Jak je tomu u vás osobně, nakupujete na internetu?

Zdeňka Skála, autor obchodní části studie: "Ano, knihy."

Martina Júdtová, autorka uživatelské části: "Knihy jako vánoční dárky, rezervace ubytování pro pobyt v horách."

Připomínám, že kompletní výsledky výzkumu Online Shopping 2002 je možné objednat přímo u GfK. Vybrané údaje z výzkumu budeme nadále přinášet na stránkách e-komerce.cz.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 30. července 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz